Tablety ve škole
Původním autorem myšlenky pracovat při výuce s tablety na naší škole byl bývalý pan ředitel Petr Hlava. S pomocí zastupitelstva obce Chvalkovice vymysleli projekt, který měl dva cíle. Za prvé přilákat více žáků na naši školu a zavést tablety do výuky některých předmětů.
Tento projekt probíhal na škole čtyři předcházející roky. Dnes s odstupem času hodnotím projekt jako ne zcela zdařilý. Opravdu měl zpočátku ohlas i u rodičů. Žáci si nosili tablety domů a pracovali s nimi i v hodinách dějepisu a zeměpisu. Časem se objevily problémy. Hlavně s technickou stránkou, kdy šlo o časté zapomínání tabletů doma, jejich poškození a nefunkčnost či vybité baterie. Druhým problémem byl rozdíl v názorech učitelů sboru, kdy někteří prosazovali i nadále písemný zápis z hodin a používání učebnic a druzí byli tabletům nakloněni. Na tyto problémy reagovala škola tím, že je žákům zakázala brát domů. Zabránilo se tak jejich zapomínání a častému poškození. Žáci toto rozhodnutí samozřejmě nepřivítali s nadšením, neboť je už nemohli využívat doma.
Najednou vyvstal další zádrhel. Učitelé chtěli používat tablety i v jiných třídách. Jenže půjčovat dalším dětem tablety nešlo, neboť každý tablet měl svého majitele. To vedlo k myšlence, že by bylo dobré mít školní tablety. Ty by mohli používat všichni žáci a za funkčnost by odpovídala škola. Tento model má samozřejmě i stinnou stránku. Ztratí se původní záměr, kterým bylo získat nové žáky. Přesto si myslím, že dnes je již situace jiná než před pěti lety. Dnes má téměř každá rodina počítač a děti mají tablet či mobilní telefon s aplikacemi. Není pro ně tedy zisk tabletu (po čtyřech letech používání již ne zcela funkčního) tou největší motivací. Naše škola nabízí rodičům a dětem jiné výhody, které nás v očích okolí dělají zajímavými (rodinné prostředí, malé kolektivy, ochotné pedagogy, školní družinu až do páté třídy, pomůcky pro prvňáčky zdarma atd.)
Snahou do budoucna bude zavést školní tablety pro všechny děti i pro I. stupeň a peníze získané z rozpočtu obce použít například na zaplacení sešitů nebo pomůcek nutných k výuce.
Mgr. Markéta Ulrychová, ředitelka
Do školy s tabletem
I přes svou dlouhou historii patří Základní škola a Mateřská škola Chvalkovice mezi velmi dobré školy v regionu. V současné době prochází mnohými změnami. Díky mimořádné úspěšnosti v získávání finanční podpory z evropských fondů od drobných dárců a firem se nám daří postupně vytvářet velmi dobré podmínky pro výuku. V tomto okamžiku mohu říci, že jsme školou moderně vybavenou. V zavedení nových technologií do školy nevidíme „módu“, ale nutnost pro sblížení školy s praktickým životem.
Kromě standardní počítačové učebny máme na škole k dispozici pět učeben vybavených interaktivními dataprojektory. Škola je pokryta bezdrátovým internetem. Každý učitel má k dispozici svůj notebook. Vybavení výukovým softwarem lze považovat za nadstandardní, vlastníme zejména licence k výukovým programům od společnosti Fraus, Didakta a Terrasoft. Výukové materiály, domácí úkoly a další aktuální informace o dění ve škole jsou žákům a rodičům dostupné prostřednictvím internetu. Buď je lze nalézt přímo na webových stránkách školy, nebo prostřednictvím programu Bakaláři, či podle systému Olat, který postupně rozjíždíme a také se s ním učíme pracovat. Kromě toho máme na škole tzv. mobilní počítačovou učebnou, sestávající ze šesti notebooků.
Ve spolupráci s obcí od příštího školního roku zahajujeme nový projekt, jehož název se stal i názvem tohoto článku. Nebylo lehké vybrat třídu, která by s tablety začala pracovat jako první. Nakonec jsme se s vedením obce dohodli, že jako první, tzv. pilotní ročník tohoto projektu, byl zvolen šestý, neboť v něm žáci přecházejí na druhý stupeň. Každý žák, který nastoupí do šestého ročníku, obdrží zdarma svůj tablet do výpůjčky. Pilotní projekt bude ověřován po celý školní rok, pokud se výuka prostřednictvím tabletů osvědčí, bude v ní pokračováno i v letech následujících. Postupem času by tedy měl každý žák druhého stupně svůj vlastní tablet, který by si po úspěšném absolvování devátého ročníku odnášel domů jako dárek. Jednou z podmínek pro realizaci tohoto projektu bylo uplatnění tabletu alespoň ve třech vyučovaných předmětech. Volba nakonec padla na dějepis, zeměpis, angličtinu a fyziku. Tyto předměty se na nich budou vyučovat již od září 2013 s pomocí interaktivních učebnic. Náklady spojené se zavedením tabletů do výuky a nákupem licencovaných programů bude hradit škola z prostředků, které na tento projekt dostala od obce. Žáci i učitelé budou tedy v rámci projektu pracovat ve vybraných předmětech pouze s elektronickou učebnicí.
Výuka pomocí počítačů se praktikuje i jinde ve světě, například v Jižní Koreji by mělo být vzdělávání do roku 2015 plně digitalizované. Podobně ambiciozní cíl si klade také Indie, kde velice levný tablet bude mít v dohledné době téměř každý školák. Svět, který známe, se mění stále rychleji, trh práce, občanský život, to vše dnes díky moderním technologiím a sítím bude klást na dnešní žáky úplně jiné nároky než na generace jejich rodičů a prarodičů. My nesmíme zaspat, neboť okolní svět na nás nepočká. Nyní se nacházíme na samém počátku cesty, která nebude určitě bez zádrhelů, ale naše školství jako celek jí bude muset projít. My chceme být připraveni už dnes, neboť štěstí přeje připraveným.
Mgr. Petr Hlava, ředitel